23 Temmuz 2024 Salı

Eğitim, tanımında geçmişten günümüze kadar tüm insanların ortak fikir belirttiği fakat icra etme noktasında her toplumun kendi özelliklerine göre farklılaştığı ve günümüzde ülke stratejilerine uygun hedeflerin eklendiği önemli bir kavramdır. Toplum bireylerinin düşünsel özelliklerine uygun bir şekilde işlevsel hale getirilen eğitim, sosyal ve kültürel özelliklerin bir sonraki kuşaklara aktarılması, toplumun refah seviyesinin artırılması gibi birçok konuda önemli görevler üstlenmektedir. Toplumun gelişmeye açık tüm alanları ve eğitim arasında ki önemli ilişki nedeniyle günümüzde eğitimin daha işlevsel hale getirilmesi stratejik olarak da önemli bir yer tutmaktadır.

Eğitim, stratejik özelliği bakımından spor alanıyla da önemli bir ilişki içerisindedir. Bu önemli ilişki beden eğitimi ve spor ders saatlerinin okullarda yeterli düzeyde olmamasına rağmen yıllardır Türk sporuna sporcu keşfetme konusunda devam etmektedir. Uluslararası alanda başarı sağlamış birçok sporcu, okullarda beden eğitimi ve spor öğretmenleri tarafından keşfedilmiş ve spor branşlarına yönlendirilmişlerdir.

Türk eğitim sisteminde sporcu keşfetme ve yetiştirme gibi çok önemli bir proje de seçilen spora yetenekli öğrencilerin kendi yeteneklerine uygun bir şekilde eğitimlerine devam edecekleri “Spor Ortaokul” türü bulunmamaktadır. Spor ortaokullarının eğitim sistemi içerisinde yer almaması, sporcu keşfetme ve yetiştirme gibi önemli yatırım yapılan projelerin etkisini azaltmaktadır. Ayrıca yeteneği keşfedilen öğrencilerin yeteneklerine uygun olmayan okullarda eğitim alması eğitim ve sportif başarısızlıkların yanında gelişimsel bozukluklara da yol açmaktadır. Türk eğitim sisteminde spor ortaokullarının yokluğu, uluslararası alanda başarı sağlaması muhtemel bir sporcunun sosyal çevre kaynaklı yanlış yönlendirilmesiyle belki de spor alanından uzaklaşmasına da neden olmaktadır. Spor alanında yetenekli öğrencilerin kendi yetenek alanları dışında ki ortaokullarda eğitim görmeleri, Türk sporuna sporcu keşfetmek ve yetiştirmek için uygulanan spor politikalarının başarı sağlamasının önünde bir kilit olarak durmaktadır.

Spor ortaokulları, spora yetenekli öğrencilerin aynı alan üzerinde eğitimlerine devamlılık sağlayabilecekleri “Spor Liseleri” bünyesinde açılabilirler. Türkiye genelinde yaygın olan spor liselerinin alt okul türleri olarak spor ortaokulları eğitim sistemine dâhil edilebilirler. Spor ortaokullarından mezun olan öğrenciler eğitimlerine kendi yeteneklerine uygun bir şekilde spor liselerinde devamlılık sağlayabilirler. Spor ortaokullarının spor lisesi alt okul türü olarak açılması, ülkemizin uluslararası spor alanında başarısı için son derece önemli olan kendine ait “Türkiye Başarılı Sporcu Yetiştirme Modeli” oluşmasına da öncülük edecektir.

Spor ortaokullarının açılması, Türk sporuna sporcu keşfetme ve yetiştirme noktasında önemli katkı sağlayacağı gibi Türk eğitim sisteminde spora yetenekli öğrencilerin eğitimleri için de yeni bir dönem başlatacaktır. Spor ortaokulları belki de günümüzde ülkemiz için çok önemli olan ve ihtiyaç duyulan “Mesleki Ortaokul” türlerinin de açılmasına da ön ayak olacaklardır.


Hiç yorum yok: