2 Eylül 2024 Pazartesi

​Sosyal sermaye ve eğitim

Sermaye, mal ve hizmet sağlanması için etkili bir üretim aracı olarak kullanılmaktadır. Sermaye kavramı geçmişten bu yana maddi varlıkların yüksekliği ile değerlendirilmektedir. Fakat günümüzde küresel ölçekte rekabet sağlama adına sermaye özelinde maddi olmayan sermaye varlıklarının önemi artmıştır. Maddi olmayan sermaye türleri, entelektüel, çevresel, kültürel, beşeri, politik, teknolojik ve sosyal sermaye türleri olarak birbirlerinden ayrılmaktadırlar. Ekonomik büyümeye doğrudan ya da dolaylı olarak etki eden bu sermaye türleri kendi aralarında da önemli bir ilişki içerisindedir. Maddi olmayan sermaye türlerinin ekonomik büyüme unsurlarına etki büyüklüğü, fiziki sermayeyi önceleyen geleneksel sermaye modellerine sosyal sermaye gibi maddi değeri olmayan sermaye türlerinin de eklenmesini sağlamıştır.

Sosyal sermaye ekonomi, spor, sosyoloji, sağlık ve eğitim gibi tüm alanlarda karşılığı olan önemli bir sermaye türüdür. Ana konusunun insanlar arasında ki iletişim olması nedeniyle insanın olduğu her yerde sosyal sermayenin varlığından söz edilebilir. İnsanlar arasında ki iletişimin güçlenmesi toplumda sosyal sermaye birikiminin de artmasını sağlamaktadır. İnsanların sosyal sermayelerinde ki artış, toplumda günümüzde oldukça gerekli olan birlik, beraberlik, dayanışma, yardımlaşma, sevgi, saygı, güven gibi ahlaki değerleri de yükseltmektedir. Sosyal sermayenin insana kattığı değerler özelden genele toplum gelişimine de önemli katkı sağlamaktadır. İnsani değerleri yüksek bir toplum için gerekli olan hassasiyet sosyal sermaye birikimi ile meydana gelmektedir. Sosyal sermaye, toplumu ayakta tutan değerler ve bu değerlerin devamlılığı olarak da düşünülebilir.

Günümüzde sosyal sermaye, tüm dünya ülkelerinde toplumsal gelişme sağlama adına maddi sermaye kadar gerekli bir hale gelmiştir. Maddi sermaye varlıkları ülkelerin ekonomik büyümelerine maddi olmayan sermaye varlıkları da insani değerlerin gelecek kuşaklara aktarımı konusunda önemli katkı yapmaktadırlar. Gün geçtikçe emperyalizm etkisiyle birlikte katı kapitalist anlayışın insani değerleri yerle bir ettiği dünyada sosyal sermayeyle birlikte artış sağlayacak insani değerler önemli bir hale gelmiştir. Sosyal sermayenin toplumda güçlü olması insanların ilişkilerini sağlıklı bir şekilde sürdürmeleri konusunda da önemlidir. Güçlü sosyal sermaye birikimi kuşaklar arasında aktarılan insani değerlerin niteliğini de artırmaktadır.

Sosyal sermaye birikimi toplumsal değerlerin gelişmesinde önemli bir etkendir. Eğitim de uygulama unsurlarıyla birlikte toplumun sosyal sermaye birikimi üzerinde güçlü bir etkiye sahiptir. Eğitim, bu nedenle hem sosyal sermaye kaynağı hem de sosyal sermayenin sonucu olarak değerlendirilebilir. Eğitim, aktarımını yaptığı insani değerlerle toplumun sosyal yapısına doğrudan etki eder. Bu etki de sosyal sermaye birikiminin artmasını sağlar. İnsanlar aldıkları nitelikli eğitimle sosyal sermaye birikimlerin de artış sağlayacak birçok değer ve sosyal beceri kazanırlar. Sosyalleşme, arkadaşlık, güven, dürüstlük gibi sosyal sermayenin birçok temel unsuru da eğitim aracılığıyla insanlara aktarılır. Toplumda bu değerlerin oluşması için gerekli olan anlayış düzeyi insanlara verilen eğitimle artırılır. Eğitim, insanların temel insani değerleri kazanma ve topluma uyum sağlamaları konusunda sosyal sermayeye önemli katkı yapar. Sosyal sermayenin birikiminin yükselmesi toplumda güven, dayanışma, iletişim ve işbirliği gibi kavramların etkisinin artmasıyla kendini gösterir.

Sosyal sermaye birikiminde eğitim kurumlarının da önemli rolleri vardır. Eğitim kurumları belirlenen hedefler ve amaçlarla toplumda sosyal sermaye birikiminin artışını sağladıkları gibi devamlılığına da etki etmektedirler. Toplumsal sürdürülebilirlik için gerekli olan iletişim eğitim kurumları aracılığıyla sağlanmaktadır. Sosyal sermaye birikimini artırmak için en etkili politikalarında eğitim kurumları üzerinden yapılması önem arz etmektedir.

Eğitim aracılığıyla sosyal sermayenin gelişmesi, ekonomik sermayenin de etkisiyle toplumsal refah seviyesinin yükselmesine önemli katkılar yapacaktır. Sosyal sermaye artışına yönelik etkili eğitim uygulamaları, sosyal sermayenin güçlenmesi ve toplumsal birlikteliği de artıracaktır.

Hiç yorum yok: