✔️"ÇED Gerekli Değildir" tanımı kaldırıldı. Yanlış anlaşılmaları önlemek adına bu ifade metinden çıkarıldı, süreç daha net hale getirildi.
✔️Ruhsat gelirlerinde genel bütçeye katkı artırıldı. İşletme ruhsatlarından elde edilen gelirin %50’den %70’e çıkarılması kararlaştırıldı.
✔️Rehabilitasyon bedeli için ayrı fon oluşturulacak. Ruhsat bedeli kadar bir meblağ "rehabilitasyon bedeli" adıyla alınacak. Rehabilitasyon tamamlanınca şirkete iade edilecek; şirket imtina ederse bu kaynak yine rehabilitasyon için kullanılacak. “Çevre ile uyum teminatı” hükümleri kaldırılıp rehabilitasyon bedeli adıyla yeniden süreç şekillenecek.
✔️"Önce izin, sonra ruhsat" prensibi
MAPEG, ruhsat öncesi ilgili kurumlardan izin almak zorunda. İzin süreçleri için en fazla 3+1 aylık süre tanınıyor.
✔️Devlet ormanlarında üç yıllık bedelsiz altyapı izni. Zorunlu altyapı tesisleri için geçici olarak (3 yıl) bedelsiz izin verilebilecek; talep edilirse süre 1 yıl daha uzatılabilecek.
✔️"Stratejik" ve "Kritik" maden tanımları ve kurul süreci. Arz riski veya ulusal güvenlik açısından kritik madenler tanımlanarak, bu madenlerin izinlerinde Bakanlık-Kurul kararı aranacak.
✔️Stratejik/Kritik madenlerde acele kamulaştırma ve stoklama.
Üretimin yüzde 10’unu geçmeyecek şekilde stok oluşturulabilecek; acele kamulaştırma yapılabilecek.
✔️Krom madenine sabit %3 devlet hakkı uygulaması.
Borsa bazlı değişken sistem kaldırıldı; sabit %3 oran belirlendi.
✔️Asgari devlet hakkında düzenleme
Atıl kalan sahalardan yıllık ruhsat bedelinin %50 fazlası kadar devlet hakkı alınacak. Üretim yapmasan da ödeyeceksin mantığı. (Lületaşı, oltu taşı gibi kaynaklar muaf)
✔️Arama ruhsatı için yatırım teminatı gerekliliği
İhale sonrası ruhsat bedeline ek olarak, yatırım tutarının %5’i kadar teminat verilmesi zorunlu hale geldi.
✔️İhale usullerinde yeni düzenlemeler
II-B ve IV. grup madenlerin de Genel Müdürlük gerekli görürse ihale ile verilebilmesinin önü açıldı.
✔️Zeytinlik alanlar için geçici çözüm (Geçici Madde 45)
Başka yerde üretimin mümkün olmadığı zeytinlik alanlarda, zeytinler taşınarak ya da iki katı kadar alanda yenileri tesis edilerek madencilik yapılabilecek. Rehabilitasyon ve yıllık ek ücret politikası da getirildi. Kiralama imkânları da düzenlendi.
Bu düzenlemeler ile maden sektörü daha çevreci ve kamu yararını gözeten bir yapıya doğru evriliyor. Özellikle çevresel sürdürülebilirlik ve yerel kalkınma ön plana çıkıyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder