3 Aralık 2024 Salı

Yönetici

Yönetici kavramı oldukça geniş vasıfları içine almaktadır. Bu yazı ile; yönetici terimi kavramsal ve işlevsel olarak değerlendirerek vasıflarının olgunlaşmasını sağlamak gerekliliği vurgulanmak istenmektedir. 

Yönetici bilgisi, yaşam tarzı, ahlakı, karakteri, ilgi alanı, jestleri mimikleri vb her türlü hal ve hareketleri kendine özgün olmalıdır. İş ortamında önce kendini sonra çalışanı ve yapılan işi yönetmelidir. Koordinasyonu sağlamalı, işi kolaylaştırmalı, çalışanlar arası uyumu sağlamalı, gerekli araç gereç ihtiyacı temin edilmeli ve verimli kullanımı sağlanmalıdır. Yönetici gerektiğinde sorumluluk bilinci aşılamak gayesi ile uyaran, gerektiğinde merhameti ile astlarının menfaatini koruma ve haklarını öğretendir. Anlayışlı ve saygılı olmalıdır. Farkına varıp faydalı olmayı bilmelidir. Çalışan görüşünü almalı. Kendi görüşünü belirtmelidir. Paylaşımcı olmalı teşekkür etmeyi bilmelidir. Yekti devri yapabilmeli olumlu düşünceleri dillendirmelidir. Zamanında net konuşmalı, olumlu olumsuz eleştirilere açık olmalı düşün, dinle, konuş düsturunu uygulamalıdır. Her halükarda duygu kontrolünü sağlamalıdır. 

Sorumluluk Almayanlar Sorunun Bir Parçası Olurlar 

Yönetici çalışanlarını mekanik olarak görmemeli duygusal birer varlık olduğunu unutmadan hareket etmeli ve onların hak ve sorumlulukları ve menfaatlerini bilmek ve korumak Sorumluluğunu üstlenmelidir. İş yükünü kapasite doğrultusunda vermek ve kapasite aşımında destek çıkmalıdır. Çalışma ortamı ve ona sunulan imkanları her çalışanına eşit olarak sunmalıdır. Her bir personelin iş verimine ve üretim kalitesine etki ettiği bilinciyle hareket etmelidir. Personelden tam verim alabilmek için beklentileri, tecrübeleri, zevkleri ve bilgileri göz önüne alınarak gereksinimleri karşılanılan ortamlar oluşturarak başarısının ve veriminin en üst düzeye çıkartılması sağlanmalıdır. 

Her insan farklı potansiyellere sahiptir. Her daim aynı performansla çalışması mümkün değildir. Zaman zaman duygu değişimleri, sağlık problemleri vb durumlara bağlı değişim yaşayabilirler. Bu durumları yakından takip edilerek fark edilmeli ve içinde bulunduğu zorluktan çıkması ve kendisini toparlamasını sağlamak için destek vermelidir. Sen-ben kavgası şekline bürünmeden çalışma ortamına zarar veren isteksizlik haline son vermeye çalışılmalıdır. Hataların her daim işi daha detaylı öğrenilmesini sağlayacağı unutulmamalıdır. Hatadan ders çıkarılarak zarar en aza indirilmelidir. Üretkenliği düşürecek olumsuz düşüncelere kapılmasına izin verilmemelidir. Yönetici personeline değer verildiğini hissettirmelidir. Dertlerine derman olmaya çalışmalı, hayatın zorlukları karşısında onu yalnız bırakmamalıdır. Çalışanın herhangi bir sıkıntıya maruz kalması halinde amirinden gördüğü destek çalışma ortamına bağlılığı artıracak, aidat duygusunu sağlayacaktır. Yeri geldiğinde güven duyduğu amir için fazla performansı kendi istekleri ile sergileyeceklerdir. Yöneticisine duyduğu güven ve güveni kaybetmemek için gösterdiği performans uyumu bütünsellik sağlayacaktır. Başarıya ulaştıkça insan doğasında var olan çalışkanlık gayrete gelmesini dürtüleyecektir. 

Rakip değil ekip ruhu 

Çalışanlar arasında yanlış bir izlenim vardır birbirlerini rakip görmektedir. Çalışanların birbiri ile rekabet etme durumunu ortadan kaldırmak gerekir. Rekabet sevgi ve saygıya zarar verir. Rakip değil birlik beraberlik içinde birbirlerinin eksiğini tamamlayarak bütün olarak kolaylaştırılarak iş tamamlanmalıdır. Ekip ruhu denilen bu husus performans birleştirilmesi sonucu üstün başarıya ulaşılmasını sağlayacaktır. Rekabet kurumsal yönde geliştirilmeli benzer kurumlarla rekabet edilmelidir. 

Kişisel Gelişim 

Kurum çalışanını kişisel gelişim sağlamalıdır. Belirli şartlara sahip personel alınması yeterli değildir. İnsan beyni tek düze işlevine devam edemez farklı alanlarda yorulan beynini zinde tutacak yaptığı işe destek olacak konularda kişisel gelişime destek verilmelidir. İmkan sunulmalıdır. 

Yönetici ve empati 

Yönetici empati yetisini geliştirmelidir. İnsanlarla doğru ilişki kurabilmelidir. Personelin mutlu olmasını sağlamak için ikili ilişkilerde saygı yitirilmemelidir. Şartları belirlenmiş ödül sistemi etkin kullanılmalıdır. Sevildiği ve merhamet edildiği hissettirilmelidir. Kişiliğine varlığına değer verildiği hissettirilmelidir. Hak kaybına uğramayacağı emeğinin karşılığını alabileceği inancı yerleştirilmelidir. Korumak, kollamak, gözetlemek yöneticinin vazgeçilmez vasıfları olmalıdır. İş yapan ve iş götürülen kesimin karşılıklı hakları korunmalıdır. Kurumda işleyişin şartları kuralları belirlendikten sonra işleyişin düzenli yapılabilmesi için kurum şartları kadar çalışanın özelliklerine kapasitesine de uyumlu olmalıdır. Kurumun işleyiş düzeni doğal seyrinde gitmeye başladıktan sonra düzeni korumak yönetici yükümlülüğündedir. Yönetici pozitif olmalıdır. Kusurların arkasından gitmeden hatalı davranışların düzeltilme yolunu seçmelidir. Yapamadıkları değil yapabileceklerine odaklanmalıdırlar. Yönetici eliyle yürütülmekte olan ödül-ceza uygulamalarında denge şaşmamalıdır. Kişisel uygulamalardan kaçınılmalıdır. 

Her çalışan gayretinin görülmesini ister çabasının fark edilmesini ve değerlendirilmesini bekler. Çalışmasının karşılığını göremeyen personel verimi düşer yaptığı işe küser bu durum insan ile varlığını sürdürebilen kurum için istenilen bir durum değildir. 

Yönetici yaptığı işi kusursuz ve örnek teşkil edecek bir kişilik sergilemelidir. Mütevazi saygılı güvenilir olmalıdır. Barış ortamı oluşturarak sürekliliği sağlamalıdır. 

Vizyon ve İmaj 

Yönetici, belirlenen vizyon doğrultusunda projeler geliştirmelidir. Hedef etrafında çalışanı birleştirmelidir. Kurum ve çalışan hedeflerini örtüştürmelidir. Hedefsiz bir insan yaşamayan insandır. Çalışana ümit aşılamalıdır. Çalışanlar için hayallerini gerçekleştirebilen işletmeler varlığını idame ettirebilirler. Yönetici geleceği görerek biçimlendirmeli, olmayanı oldurma yolları bulmalıdır. İnsanın doğasında bugünkü varlığını geleceğe taşıma isteği gelecek ile bağlantı kurma arzusu mevcuttur. Bu mevcudiyet ile ileri görüşlü yaratıcı ruha sahip yöneticiler vizyonu oluşturup geliştirebilir. Çalışan ise vizyon sahibi yönetici ile çalışmakla iş tatminine ulaşabilir. 

Kurum imajı çalışanın ya da kurumun diğer kurum ve çalışanların zihninde oluşturduğu izlenimlerdir. Bu izlenimler kurumun kabul edilebilirliliğini belirlemektedir. İmaj görsellik olarak algılansa da sadece görsel reklamlar yeterli gelmez yaptığı iş de kurum için imaj yaratmaktadır. Çalışanın pes ettiği yetemediği konularda mağlup olmayan bir yönetici çalışanları motive eder. Ufkunu açar. 

Sonuç 

Bu çalışma ile; yönetimin insan ve kurumsal açıdan gerekliliği ve önemini vurgulanmaya çalışıldı. Kavram zenginliği içerisinde işlevlerine değinilerek yöneticide vasıf oluşumuna katkı sağlama hedeflenildi. Evrenin işleyişinde temelinde var olan yönetimde adaletin, huzurun, işbirliğinin, ekip ruhunun, birlikte başarının mutluluğunun sağlanması dileğiyle.

Hiç yorum yok: