16 Kasım 2022 Çarşamba

DAVRANIŞ-TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞININ ÖNLENMESİ

 


FARKINDALIK OLUŞTURMA

    Davranış-teknoloji bağımlılığı konusunda toplumsal farkındalık oluşturmak oldukça önemlidir. Bireyler tüm bağımlılıklarda olduğu gibi davranış-teknoloji bağımlısı olduğunu inkar edebilir. Öncelikle bireylerin davranış/teknoloji bağımlısı olduklarını fark edebilecekleri çalışmalar yapılabilir. Halkın yoğun olarak vakit geçirdiği yerlerde (alış-veriş merkezi vb.) farkındalık sağlamaya yönelik etkinlikler yapılabilir. Bu durumun farkına varmak, çözüm arayışı için ilk basamak olabilir. Bu kapsamda toplumda hedef gruplara yönelik bilgilendirme, bilinçlendirme ve farkındalık eğitimleri düzenlenmelidir. 

   Farkındalık oluşturma çalışmalarında çocuk ve ergenler mutlaka ebeveynleri ile birlikte ele alınmalıdır. Teknoloji ve davranış bağımlılığının çocukların zihninde nasıl yer aldığına dair çalışmalar yapılmalıdır. Küçük yaş gruplarına kaliteli zaman geçirme ve zaman yönetimi eğitimleri verilebilir. Verimli ve zararlı çevrimiçi/dışı içerikler konusunda çocuklar ve ebeveynleri bilgilendirilerek verimli oyun oynama konusunda farkındalık sağlanabilir. Toplumda geniş bir kesim davranış-teknoloji bağımlılığı ile mücadele ve tedavi amaçlı bazı AMATEM’ler bünyesinde açılmış olan poliklinik hizmetlerinden haberdar değildir. Bu tedavi birimlerini daha görünür kılmak için tanıtımları yapılarak farkındalık sağlanmalıdır. Toplumun ve bireylerin özellikle davranış-teknoloji bağımlılığını önleme ve bağımlı bireyleri iyileşmeleri için nereye yönlendirmeleri gerektiği konusunda bilgilendirilmesi gerekmektedir. Uzmanlar tarafından hazırlanan broşürler billboardlara asılarak ya da medya aracılığı ile eğitimler verilerek toplumda farkındalık sağlanabilir. Ayrıca, bağımlılık konusunda farkındalık sağlamada önemli bir adım da bireylerin güçlendirilmesidir. Bunun için bireylerin özellikle çocukların zayıf ve güçlü yönlerinin farkında olmaları, bağımlılık yapıcı madde/davranışa hayır diyebilme gücünün kazandırılması gereklidir. Bunun için kişilere özellikle çocuklara sosyal beceri kazandırmaya yönelik eğitimler/müdahaleler gerçekleştirilmeli ve sürdürülebilirliği sağlanmalıdır.

    Davranış-teknoloji bağımlılığını önlemek için bu konuda hizmet sunan kurumlararası (yerel yönetimler, üniversiteler, hastaneler, milli eğitim müdürlükleri vb.) koordinasyon ve işbirliği 5 sağlanmalıdır. Davranış-teknoloji bağımlılığı konusunda riskli gruplara ve ailelerine yönelik farkındalık sağlamak amacıyla bilgilendirmeler yapılmalıdır. Yazılı ve görsel medya aracılığı ile dizi, video gibi toplum tarafından düzenli takbi olan programların arasına subliminal olarak davranış-teknoloji bağımlılığı konusunda farkındalık oluşturabilecek anekdotlar eklenmelidir. Orta öğretimde ve üniversitelerde bağımlılık konusunda riskli grup olan ergenlere ve ailelerine yönelik bağımlılık, erken belirtileri, tedavi ve rehabilitasyon olanakları, başvurulabilecek kurum ve organizasyonlar, sevk zinciri ve çözüm önerileri konusunda bilgilendirmeler yapılmalıdır. Tüm kademelerdeki öğretmenlere davranış-teknoloji bağımlılığı konusunda uzmanlar tarafından hazırlanmış bir eğitim içeriği ile bilgilendirmeler yapılmalıdır. Her okulun öğretmenler odasında davranış-teknoloji bağımlısı bir öğrenciye nasıl yaklaşılması gerektiği konusunda algoritmaları içeren bir tablo hazırlanabilir. Ayrıca, öğretmenler düzenli aralıklarla yaptığı aile izlemlerideğerlendirmeleri sırasında davranış-teknoloji bağımlılığı açısından yüksek riskli aileleri belirleyerek, bu ailelere bilgilendirme yaparak farkındalık sağlayabilir. Davranış-teknoloji bağımlılığı konusunda riskli grupları belirlemeye yönelik önemli bir konumlarda yer alan öğretmenler, PDR uzmanları gibi meslek üyelerine üniversite eğitimleri sırasındaki ders müfredatı (zorunlu/seçmeli dersler, toplumsal duyarlılık projeleri gibi) ve mezuniyet sonrası hizmet içi eğitim programları aracılığı ile farkındalık sağlanmalıdır.  

Hiç yorum yok: