Kriz iletişiminde göz önünde bulundurulması gereken en önemli noktalar şu şekilde
sıralanabilir (Regester 1989:140-142):
- Kriz ortamlarında değerlendirilebilecek şekilde isimleri, adresleri ve telefon
numaralarıyla medyanın belirlenmesi,
- Örgütün risk altında olabileceği düşünülen her kesimi hakkında arka plan bilgilerini
içeren planlar hazırlanması,
- Hazırlanan bu planların sürekli güncel tutulması ve hem örgüt yönetiminde hem de
risk altındaki kesimlerde el altında hazır bulundurulması,
- Basın toplantıları için ve medyanın en son bilgileri toplayabileceği bir odak noktası
olarak da faaliyet gösterecek bir basın odası hazırlanması,
- Medyadan gelebilecek telefonları cevaplayacak bir acil basın merkezi oluşturulması,
- Basın merkezinde gerekirse 24 saat hizmet verecek şekilde ekipman ve araç desteği
ayarlanması,
- Üst düzey halkla ilişkiler temsilcisinin kriz yönetimi ekibinin bir parçası olduğunun
ve oluşturulacak bir kriz yönetim ekibi içinde yer almasının sağlanması,
- Kriz esnasında mümkünse acil kontrol merkezi olarak değerlendirilen kriz yönetim
odasına bitişik bir oda hazırlanması ve bu odaya kriz yönetim ekibi lideri ve basın bildirisini
hazırlayacak kişinin dışında kimsenin alınmaması,
- Acil durumda çabucak doldurulacak boşluklar içeren bir basın bildirisini önceden
hazırlanması,
- Kriz ortamında yeni veriler ele geçtikçe yeni basın bildirilerinin hazırlanarak verilerin
hedef kitleyle medya aracılığıyla paylaşılmasının sağlanması,
- Basın bildirilerinin hem örgüt içindeki hem de örgüt dışındaki aktörlere medyadan
önce dağıtılması,
- Örgütle, örgüt dışına haberleşmeyi sağlayan görevlilerin, yani santralde görev
yapanların eğitilerek, kriz durumunda gelecek telefonların hangisinin kime yönlendirileceğini
bilmesinin sağlanması,
- Kriz durumunda yapılabilecek basın konferanslarının zamanlarını da olabildiğince
çabuk, bu durumda medyadan gelebilecek telefonların baskı oluşturmasının önüne geçilmesi,
- Her basın konferansı için hazırlıksız çıkılmaması ve önceden yeterli hazırlık yapılması,
95
- Kriz ortamında yürütülecek bütün iletişim süreci boyunca doğru olunması, dürüst
davranılması, spekülasyon yapılacak ortamların oluşturulmaması,
- Krizin suçunu veya hatasını başkasına atarak sorumluluğun başkalarına
yüklenilmemesi,
- Bu durumdan dolayı üzüntülerin ve endişelerin olduğu ifade edilerek her zaman
insanların maddi varlıkların önünde tutulması gerekir.
Bu iletişim sisteminin oturtulmasında önemli olan diğer unsurları da Göztaş şu şekilde
özetlemektedir (1997: 60-61):
- Örgüt dâhilinde etkin ve güvenilir bir bilgi akışının sağlanması,
- Kriz yönetimi planında öngörülen her krize hitap edebilecek bir iletişim planının
geliştirilmesi ve kriz iletişim planının sürekli güncel tutulması,
- Durumun asla hafife alınmaması, planlarda oynama olabileceğinin ve insani
endişelerin giderilmesi gerektiğinin kabul edilmesi,
- Personel için bir iletişim çizelgesinin hazırlanması ve dağıtılması,
- Örgütün tek yetkili bilgi kaynağı hâline getirilmesi ve krizle ilgili açıklanabilecek her
şeyde ivedilikle açıklama yapılması,
- Örgüt sözcüsünün eğitilmesi,
- Kusur varsa açık yüreklilikle belirtilmesi, ancak yoksa suçsuzluğun kanıtlanması için
her yola başvurulması,
- Durumun abartılmadan, krizin etkilerinden kurtulup normal seyre dönülmesi için
yapılanların ve yapılacakların açıklanması
- Kriz planına uyulması, örgüt misyonunun ve ana hedeflerinin unutulmaması,
- Örgüt içi ve dışı iletişim kanallarının sürekli açık tutulması, problemlerin görmezden
gelinmemesi,
- Kriz yönetim ekibinin basın merkezine güvenmesi ve krizi kontrol altına almak için
atılan her adımdan haberdar etmesi,
- Kriz anında irtibata geçilecek kişilerin güncel listesinin hazır bulundurulması ve
- Alınan kararların öncelikle personele iletilerek içte huzursuzluk çıkmasına mutlaka
engel olunması, grup ruhu yaratılmasıdır.
Bir kriz sırasında etkili iletişim, bir örgütün en önemli önceliği olmalıdır. Bu nedenle
bir iletişim stratejisi, elde bulunan en doğru bilginin en hızlı şekilde ulaştırılmasına gayret
96
etmelidir. Bu da bir iletişim protokolü oluşturarak, bir şirket sözcüsü seçip eğiterek, hedef
kitlede anahtar izleyiciler ve anahtar mesajlar tespit ederek kriz gerçekleşmeden önce en uygun
iletişim yöntemine karar vererek elde edilebilir (Bernstein 1990: 76-79 aktaran Penrose 2000:
158). Kriz yönetimi kriz sırasında yeterli iletişim araçlarına sahip olmalıdır. Bütün bu
malzemeler kriz yönetiminin daha aktif ve hızlı hareket etmesini sağlamak için gereklidir.
Örgütte kriz döneminde bulundurulması gereken iletişim araçları ve donanımları örgüt
yönetiminin krize müdahalesi ve krizin hedef kitle tarafından doğru algılanması için ilk adımı
ifade etmektedir. Örgütten bilgi aktarımı sağlanması iletişim araçlarının etkin kullanılmasıyla
sağlanmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder